Google Universal Analytics vil slutte å samle data!

04.05.2022

Vi mener at det er lurt fordi man her kan se på trender og sammenligne fra år til år eller periode til periode. Det gir en veldig rask oversikt over status og mulige forbedringspunkt uten noe særlig ekstra oppsett. Samtidig så ser vi også at de kundene som implementerer Enhanched e-Commerce får enda bedre utbytte. Årsaken er at man da får sporet mer av hva brukeren faktisk gjør på siden og det kan gjøre det enklere å se på forbedringspunkt for å ivareta den trafikken man allerede har.

I listen under ser man eksempelvis at det er relaterte varer og utvalgte varer som blir vist mest i nettbutikken. Altså de produktene som ligger her har mest display – kan vi gjøre tiltak for at de skal bli mer relevant for brukeren er et naturlig spørsmål å stille seg. Vi tar med dette eksemplet for å illustrere hvordan kunder eksempelvis har benyttet det til strategiske beslutninger i sin nettbutikksatsing.

UA.newletter.png

Google annonserte 16. mars i år at sluttdatoen for Google Analytics blir 01.07.2023.  Siden den tid har vi deltatt både på webinarer og gjort undersøkelser for å kunne ha et alternativ så raskt som mulig for våre kunder. Det finnes flere alternativer, men de fleste alternativene har også en kostnad. I tillegg er det slik at det i hovedsak er to typer løsninger – noen fokuserer mest på antall sidevisninger, mens andre fokuserer mer på hendelser/bruk. Google sin nye løsning kalt GA4 vil fortsatt være gratis og tilhører den typen løsninger som fokuserer på hendelser/bruk, mot dagens Universal Analytics som fokuserer på sidevisninger for å si det litt forenklet.

Du vil per i dag ikke få like mye ut av «boksen» ved å benytte GA4 i forhold til dagens Analytics, men for de fleste kunders bruk vil det være tilstrekkelig. Basert på det vi ser av trafikk, betydningen betalt annonsering fra google har, så kommer det til å bli den løsningen vi implementerer for våre kunder videre. Det vil bety at enkelte kunder vil ønske litt mer bistand i oppsett i GA4 – dette har vi derimot god tid til. Spørsmålet er om vi har fortsatt like god tid til å starte å samle data dit?

Det vil ikke være mulig å overføre data fra gammel Analytics til den nye GA4. Vi ser at mange kunder sammenligner data fra år til år. Så om man skal ha denne muligheten fra 01.07.2023 så vil det være en fordel å få satt opp dette før denne datoen. De som ønsker å få gjort dette før utgangen av juni tar kontakt med oss på hei@unimicroweb.no, så vil vi bistå med dette. Det tar ca. to timer pr kunde. 


Se også

Guide til optimale søkeord

Her har vi samlet noen veldig enkle tips til hvordan du kan finne gode søkeord det er lurt å vektlegge i innholdet på nettstedet ditt.

Nå er Page Speed viktigere enn noen gang

At en rask nettside gir gode kundeopplevelser, er ingen hemmelighet. Google rangerer nettsider på hastighet nettopp for å kunne gi sine brukere de beste kundeopplevelsene. De som leverer best på dette området, vil vinne i konkurransen om å bli forbrukernes foretrukne butikk. Både fordi kundene prefererer det, men også fordi Google fremmer raske butikker fremfor trege butikker i søketreffene sine. 

Hvorfor produktomtaler er det viktigste grepet du kan ta

Å besøke en nettbutikk uten produktomtaler er som å titte inn i en tom restaurant. Og hvem velger den tomme restauranten fremfor den over gata med kø i døra? Mennesker har en tendens til å følge flokken…

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på tlf.: 70 33 21 90, eller skriv til oss via vårt kontaktskjema under.