Guide til optimale søkeord

15.01.2020

Du har sikkert hørt om SEO og at det er viktig å skape innhold som gir deg gode resultat i søkemotorene, men for mange av våre kunder er dette temaet litt avskrekkende, og noen ser for seg at dette ikke er noe for en bedrift som ikke har egne ansatte som driver ene og alene med nettinnhold, og i tillegg har en utdannelse på bachelor nivå innen markedsføring.

Vel, slik er det ikke. Det er bare et ukjent område, men til og med de mindre aktørene kan enkelt booste sine resultater i søkemotorene.

Du vet helt sikkert at det er viktig å tenke over produktnavn og produktbeskrivelse på varene du publiserer på nett, men visste du at det er like viktig å skape tekstinnhold andre steder? Både beskrivelse av varegrupper og rent redaksjonelt innhold spiller en stor rolle i indekseringen Google gjør av sidene i nettbutikken.

Brainstorming

Det første du må gjøre er å komme opp med en liste av emner som din kunde er interessert i.
For eksempel, om du driver med salg av oppussingsmateriell, tapet, maling og lignende, tenk over; hva er kundegruppen din opptatt av? Ikke tenk bare på produktene de trenger, men emner de kanskje googler på bakgrunn av interessene sine for oppussing.

  • Oppussing, tapet, tapetsering, sparkling, legge gulv etc.

PS: Disse emnene er ikke søkeord, de er brede emner som du til slutt skal bruke for å se nærmere på bestemte søkeord.

Bruk Google og YouTube forslag

Nå som du har en liste med emner, putt alle inn i søkefeltet i Google. Hvis vi tar eksempelet «oppussing» og taster det inn i Google søket og legger til et mellomrom, får vi opp noen forslag til videre søk. Dette er gode søkeord du kan notere i listen din. Hvorfor? Fordi hvis Google foreslår et søkeord, så VET du at mange søker etter det. «Oppussing soverom» eller «Oppussing av trapp» er for eksempel noe det kan være enkelt å skrive relatert innhold til, for eksempel en «Do it yourself guide» med gode råd og tips.


Men du trenger ikke stoppe med Google forslag. Du kan også finne søkeord forslag med YouTube. Kanskje har du til og med anledning å lage din egen video og YouTube kanal og legge ut video på, så linker du til videoen din i en tekst du skriver på nettstedet. Vi vet av erfaring at innholdsmarkedsføring som strategi er viktigere og viktigere. Greier du å produsere relevant innhold for å tiltrekke målgruppen din vil de føle en verdi i å besøke nettstedet ditt. Du har muligheter til å skape noe for kunden før de handler, og det kan være med på å skape en trygghet eller tillit som gjør at de velger nettopp din butikk å handle i.


Relaterte søk

Enda en kul måte å finne søkeord på er å bruke «Relaterte søk»-seksjonen i bunnen av Google sitt søkeresultat. Hvis et av emnene dine var for eksempel «legge gulv», skriv det inn i Google og trykk Enter. Scroll deretter ned til bunnen av søkeresultatet.


Akkurat som med Google forslag, så er dette søkeord ideer som kommer direkte fra Google. Så du trenger ikke å lure på om de er populære, Google forteller deg faktisk at mange søker etter dette.

Tips: Trykk på et av de relaterte søkene, scroll deretter ned til bunnen av dette og se på hvilke nye relasjoner som dukker opp.

Wikipedia innholdsfortegnelse

Wikipedia kan være en gullgruve i å finne søkeord. Besøk wikipedia sitt nettsted og tast inn et bredt søkeord i søkefeltet. Dette vil ta deg til en innholdsside for temaet du søkte på. Se deretter etter innholdsfortegnelsen på siden. Denne lister opp en del undertemaer som du kan lese mer om på den siden.


Tapetsymboler er et emne du deretter kan teste i Google sitt søk for å se hvor mange treff du får.


Resultatet i dette tilfellet viser ca 3 220 resultater (et ganske lavt resultat for Google søk). Med andre ord et resultat med mindre konkurranse. Husk at resultatet ikke sier noe om mengden søk på nettopp dette temaet, men resultatet gjør at det blir enklere å komme høyt i søkeresultatet på nettopp dette temaet.

Hvordan sette det ut i praksis

Å benytte seg av innholdsmarkedsføring via våre løsninger kan gjøres ved å benytte seksjonen for Webdokument som er tilgjengelig i Portaleni Uni Nettbutikk. Disse dokumentene er også en god basis for innholdsrike nyhetsbrev, som du kan sende ut hvis du har vår Nyhetsbrev-modul.

Trenger du innføring i bruk av webdokument eller nyhetsbrev, ta kontakt med en av våre konsulenter ved å sende en e-post til hei@unimicroweb.no.

Interessert i flere tips?

Denne artikkelen er basert på en stor guide for å finne optimale søkeord, som inneholder en stor mengde tips utover det vi har tatt med her, så er du interessert i flere tips og triks anbefaler vi at du sjekker ut «Keyword Research: The Definitive Guide» av Bryan Dean.


Se også

Hvorfor produktomtaler er det viktigste grepet du kan ta

Å besøke en nettbutikk uten produktomtaler er som å titte inn i en tom restaurant. Og hvem velger den tomme restauranten fremfor den over gata med kø i døra? Mennesker har en tendens til å følge flokken…

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vi har gleden av å introdusere ny funksjonalitet for de som ønsker å få flere nyhetsbrevfølgere. Hvis du har nyhetsbrevmodul i kombinasjon med vår rabattkodemodul kan du nå via en egen landingsside for påmelding til nyhetsbrev, belønne de som melder seg på med en automatisk generert rabattkode! 

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på tlf.: 70 33 21 90, eller skriv til oss via vårt kontaktskjema under.