Når bør man oppgradere nettbutikken?

07.06.2022

Verden er i stadig endring, og mens ditt nettsted står stille, endres både kundens behov og webdesign generelt.


Hva er redesign og når bør man gjøre det? 

Det er mange nettbutikkeiere som opplever en nedgang i besøkstall og salg som gjør at de skjønner at de må ta grep for å snu trenden. Det er vel og bra, men det er en kjensgjerning at det er vanskeligere å hente inn nye kunder enn å beholde de gamle. Så hvorfor er det da slik at man venter til jobben blir mye større, fremfor å sikre kundetilfredshet før kundene er borte? 

Det beste tidspunktet å gjøre forbedringer på nettstedet sitt er mens kundene fremdeles er fornøyde og besøker butikken. Det er en kontinuerlig jobb å måle og utvikle butikken sin, selv om kundene er tilstede. Planlegg for slike endringer og vær i forkant av kundene. 

Et redesign handler om å gi kundene en ny og forbedret opplevelse:

1. Et nytt og moderne uttrykk

2. Nye funksjoner som gir bedre brukeropplevelse

3. Bedre brukeropplevelse i forhold til navigasjon og struktur

4. Bedre ytelse og hastighet, gir både bedre brukeropplevelse og høyere rangering i Googlesøk


Strand Stillas tar stadig nye markedsandeler

En av våre kunder som nylig har gjort grep for å holde nettbutikken sin oppdatert er stillasleverandøren Strand Stillas AS. Prosjektleder i Uni Micro Web, Silje Anine Haukeberg Skotvoll forteller om prosessen fra en eldre nettbutikk, til en splitter ny, med forbedret funksjonalitet og brukervennlighet:

Kunden tok kontakt med oss for å få utført noen endringer i nettbutikken sin. Vi inviterte til en komplett gjennomgang av nettbutikken sammen med Strand Stillas for å se hvilke grep vi kunne ta for å løfte nettbutikken.  Denne gjennomgangen resulterte i en rekke utbedringspunkter som vi oversendte kunden. Ettersom ytelsesforbedringer var svært sentralt tema og på et nivå hvor utbedringer var uunngåelig, laget vi en totalpakke med oppgradert design, funksjonalitet og ytelsesforbedring med fokus på Core Web Vitals. 


Strandstillas-for-etter_2.jpg


Gjennom prosjektet har vi jobbet tett med kunde hele veien. De har deltatt aktivt i designprosessen, og det har vært viktig for oss at alle deres ønsker blir ivaretatt, samtidig som vi ivaretar universell utforming. 

Vi lyttet på kundens behov og laget en helt ny produktvisning med forbedret brukervennlighet, i valg av blant annet materialer til stillaspakker. Dette var viktig for Strand Stillas i kampen om stillaskundene.  

«Vi fikk god hjelp til å utvikle og spesialtilpasse en løsning som passet vår nettbutikk. Vi er godt fornøyde med at kundene våre enkelt kan velge ulike pakker, og at navigasjonen er mer oversiktlig. For oss er det veldig viktig å utvikle nettbutikken og hele tiden fornye oss. Vi er fornøyd med at Uni Micro Web kom med forslag til løsninger o.l. For oss er det også viktig å følge litt med på designmessig utvikling og hele tiden jobbe med nettbutikken. Etter redesignet er det blitt lettere for kundene våre å handle. Vi er veldig fornøyd med ombygginga som ble gjort» (Strand Stillas, juni 2022)

Som et resultat av ytelsesforbedringene vi gjorde, oppnådde vi gode resultater gjennom å fornye hele designkoden i nettbutikken. Strand Stillas opererer nå under graden Bestått hos Google, og kan gradvis øke plasseringer i organiske søk. 

For Strand Stillas har dette vært viktig for at de skulle kunne fortsette å ta markedsandeler og øke trafikk nettbutikken, det gir selvsagt resultater - vi ønsker dem lykke til  https://www.strandstillas.no/

Lurer du på om det er på tide med et redesign for din butikk? Ikke nøl med å ta kontakt - og gjør det før kundene svikter. 
Skriv noen ord til hei@unimicroweb.no så kan vi ta en gjennomgang. 


Se også

Guide til optimale søkeord

Her har vi samlet noen veldig enkle tips til hvordan du kan finne gode søkeord det er lurt å vektlegge i innholdet på nettstedet ditt.

Hvordan løfte din nettbutikk til nye høyder

Å skape nytt innhold og holde aktiviteten oppe er avgjørende for å lykkes på nett. Men mest avgjørende er det å tilrettelegge for en enkel betalingsprosess, og være flink til å friste kunden til å handle produkter de ikke egentlig var på utkikk etter. I tillegg er det svært smart å spre produktene sine ut i flere markedsføringskanaler. 

Google Universal Analytics vil slutte å samle data!

Vi har tilbudt Google Analytics inkludert i månedsprisen for alle våre kunder frem til dagsdato. Mange bruker dette verktøyet strategisk for å se på progresjon og effekt av markedsføring.