5 tips til hvordan du klargjør nettbutikken for Black Friday

20.10.2022

Det er nærmest umulig å styre unna Black Friday og Black Week lengre. Omtrent alle vet hva det er, og de fleste butikker er med på salgsfesten, som ofte utvides til en hel uke med tilbud. Og de fleste kunder blir med på kjøpefesten. I Uni Micro Web ser vi en klar trend på at stadig flere nettbutikker rigger seg klar for Black Friday. Og i etterkant ser vi at antallet konverteringer øker betraktelig i denne perioden. Noen nettbutikker erfarer at dette er årets største handledag. Forventningene er den samme i år, og Black Friday er 25.november. Med overkant av en måned igjen har du fortsatt tid til å rigge din nettbutikk klar for å være med på festen.


5 tips for å forberede nettbutikken din til Black Friday


1. Ha kontroll på rabattene ved hjelp av rabattkoder

Rabattkoder gir deg en stor mulighet til å fange kunders oppmerksomhet når de besøker nettbutikken din. Om du for eksempel markedsfører rabattkoder ved hjelp av tekst på bannerbilder, og link direkte inn til utvalgte varer som er på tilbud så har du lagt grunnlaget for en høyere konverteringsrate med en gang. En kampanje med rabattkoder kan være prisavslag eller prosentvis rabatt. Rabattkoder kan benyttes i Uni Nettbutikk ved hjelp av en egen modul for dette, og i oppsettet kan det defineres om en rabattkode skal kunne brukes flere ganger, og også legges opp i forhold til betingelser. Dette kan for eksempel være bruk av rabatt sammen med utvalgte produkter i handlekurven etc. Rabattkoden benyttes på vei gjennom utsjekken i nettbutikken og gir en reduksjon i pris. Det kan også være en veldig god ide å legge til informasjon om tilgjengelige rabattkoder ved hjelp av flagg på produkter som inngår i en slik kampanje. 
Les mer her
.


2. Ta i bruk Google shopping - et must for alle nettbutikker!

Google er verdens største markedsføringskanal og Google Shopping er et eget annonseformat i Google. Basert på en integrert produktfeed fra nettbutikken din, vises annonser i Google sitt søkeresultat når målgruppen din leter etter akkurat de produktene du selger. Med andre ord så når du ut til de som allerede er kjøpeklare og forteller at du har akkurat det de ser etter. Med Google shopping får du altså bedre synlighet, og det øker trafikken til og salget i din nettbutikk. Basert på at nordmenn gjør over 50 millioner søk i Google hver dag så sier det seg selv at du bør ha denne modulen! Google Shopping = en no-brainer!
Les mer her
.


3. Markedsfør produktene dine på Facebook

Bruk nettbutikkens Facebook side til å markedsføre dine Black Friday tilbud. Legg ut informasjon om gjeldende rabattkoder eller andre tilbud. Vi tilbyr også en egen integrasjon som gjør at du kan sende alle produkter fra nettbutikken opp til Facebook Business Manager. Derfra kan du bruke Facebook sine annonseverktøy for å lage produktannonser til Facebook og Instagram. Har du ikke allerede tatt i bruk noen av våre integrasjoner for produkt feed til eksterne markedsføringskanaler? Da anbefaler vi på det sterkeste at du tar kontakt og får høre mer om dette. 
Les mer her
.


4. Tydeliggjør at du tilbyr trygg og enkel betaling

Er det en ting som er helt garantert å gi dårligere konvertering i en nettbutikk, så er det å ikke tilby en enkel og sikker måte for betaling. Tillit har alt å si for hvor en kunde velger å legge igjen bestillingen sin. Så om du ønsker å få høyere konvertering så vil en trygg betalingsløsning med enkel utsjekk være en stor fordel. Trenden er helt klar på dette, og vi ser at Klarna og Vipps er de sterkeste betalingsmåtene som konverterer best. 
Les mer her


5. Tilby større valgfrihet og forenklede leveringsalternativer

Ta i bruk vår siste utgave av leveringsvelger i utsjekk. Med en slik løsning kan kundene velge et spesifikt hentested i nærområdet sitt, hvis de velger "Til hentested" som ønsket leveringsmåte. Da listes det opp butikker, kiosker og Postens nye pakkebokser som alternativer. Dette kan tilbys sammen med andre leveringsmåter som feks Hent i butikk, hjemlevering og bedriftspakke. 
Les mer her.


Se også

Hvordan løfte din nettbutikk til nye høyder

Å skape nytt innhold og holde aktiviteten oppe er avgjørende for å lykkes på nett. Men mest avgjørende er det å tilrettelegge for en enkel betalingsprosess, og være flink til å friste kunden til å handle produkter de ikke egentlig var på utkikk etter. I tillegg er det svært smart å spre produktene sine ut i flere markedsføringskanaler. 

Når bør man oppgradere nettbutikken?

Nettbutikker er ferskvare, og fallende besøkstall er noe man kan oppleve som nettbutikkeier. Dette er ofte det første signalet på at nettbutikken må oppdateres. Men sannheten er at nettbutikker må oppdateres med jevne mellomrom. Søkemotorene legger stadig mer vekt på hastighet, mobilvennlighet og at nettstedet skifter innhold fra tid til annen.

Nyhet: Pakkeprodukt - gjør det enkelt å selge komplekse produkter i nettbutikken

Hvordan kan vi senke terskelen til kunder for å kjøpe sammensatte produkter i nettbutikker? Jo vi lager en modul som gjør det så latterlig enkelt å kjøpe produkter sammen at det nesten blir umulig å la være. 

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på tlf.: 70 33 21 90, eller skriv til oss via vårt kontaktskjema under.