Oppstart nettbutikk

Vi leverer alt fra standard nettbutikkmaler til større og mer avanserte nettbutikkløsninger. Vi starter våre prosjekter med innhenting av nødvendig informasjon til oppsettet for nettbutikken. Opp mot nettbutikker som skal tilpasses, så legger vi ekstra vekt på behovsavklaring og rådgivning rundt tilpasningene. Når du har fått din nettbutikkløsning overlevert, kan du jobbe med produkt- og nettsideinnhold til nettbutikken er klar for lansering. 

Design

Nettbutikken din skal både se bra ut og samtidig selge bra. Den skal snakke til dine kunder og appellere til deres behov. 

Noen bedrifter har en grafisk profilmanual som vi benytter i designprosessen, mens andre har verken logo eller fargekoder. Vi løser begge utgangspunktene, og bistår deg som kunde i denne prosessen.
Vi anbefaler at annet markedsmateriell også utformes gjenkjennelig slik at kundene dine kjenner seg igjen når de handler hos deg på nett.  

Alle våre nettbutikkløsninger er tilpasset desktop, mobiltelefon og nettbrett. 


Bruk av bilder

Dersom din nettbutikk overleveres med en nettbutikkmal eller et tilpasset design, så kan du bytte bilder og bannere etter dine behov. 

Bruk av bilder er alfa og omega når du driver med nettbutikk. Det er derfor viktig at du bruker gode bilder som er tilpasset web og i riktig størrelse slik at bildene ser bra ut i nettbutikken. Det vil skape trygghet for dine kunder.


Varer og SEO

Ved oppstart av nettbutikk, så vil din største jobb være å etablere vareregisteret i nettbutikken. For å oppnå god synlighet for dine varer i søkemotorene forutsettes det at du jobber med innholdsoptimalisering. I starten vil det bli å fokusere på produktinformasjon (varenavn, ingress og produktbeskrivelse).


Gjør det enkelt

Når dine kunder opplever at det er enkelt å handle i din nettbutikk, så vil terskelen for å handle på nytt være lav. 

Start med å skape en god og brukervennlig produktmeny i nettbutikken. Utstyr produktene med gode beskrivelser og bilder - samt forslag til relevante produkter.  På den måten blir det enkelt for sluttkunde å finne varene de leter etter, samt finne varer de i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe. For nettbutikker med større vareutvalg og rikere produktinndeling, så finnes andre løsninger for navigasjon i form av produktfilter, handlelister, smartsøk etc. som kan bidra til en enklere kjøpsprosess for sluttkunde. Sammen kan vi se på hvilke løsninger som kan være best for din nettbutikk.


Betalingsleverandører

Betalingsløsningen du tilbyr i nettbutikken, er også med på å gjøre det enkelt og skape trygghet for sluttkunden. 

B2B nettbutikker ønsker gjerne at faste avtalekunder skal kunne betale med faktura, mens B2C nettbutikkene benytter betalingsløsninger fra Klarna, Vipps, PayPal og Swedbank Pay. 


Rask og gratis frakt?

Effektiv utsendelse av varer er både et konkurransefortrinn, og en nødvendighet for å håndtere stor ordreinngang. I startfasen er det derfor viktig å etablere gode interne rutiner.

Det er verdt å merke seg at statistikken ofte viser at mange nettkunder hopper av kjøpet i handlekurven. En overraskende fraktkostnad kan påvirke denne beslutningen. 

Fraktkostnaden bergenes i nettbutikken sin utsjekk. Her finnes flere alternativer:

  • Egne fraktmatriser (basert på ordrens totalvekt, ordrens totalsum, postnummer soner, etc.)
  • Bring sin fraktberegner
  • Fast fraktbeløp pr. ordre
  • Tilleggskostnader på enkelt varer som av ulike årsaker kan være dyrere å sende enn andre
  • Gratis frakt
  • Gratis frakt over et visst beløp


Google Analytics

Det er alltid viktig å måle effekten på de tiltakene man igangsetter i nettbutikken. Det kan være alt fra ulike annonseringer, nyhetsbrev, redesign, utsjekkendringer, etc. 

Google Analytics er et gratis statistikkverktøy som benyttes til dette. Vi implementerer Google Analytics i nettbutikken, slik at du hele tiden kan måle effekten (konvertering, trafikk, omsetning, etc.) av de tiltakene du igangsetter. 


Når ordrene tikker inn

Vi synes det morsomste med å drive med netthandel, er når det "smeller" i nettbutikken og ordrene bare tikker inn. Det kan være øyeblikket etter at man har sendt ut et treffende nyhetsbrev, oppnådd en god omtale i et magasin, eller når den impulsive instagram-delingen resulterer i at ordrene bare tikker inn. Det er da man må tilkalle ekstrahjelp for å få ut alle pakkene i tide. 

Økt salg i nettbutikken kan også inntreffe tilfeldig, men dette er helst noe man hele tiden jobber for å oppnå. Sammen kan vi se på løsninger / verktøy som kan passe for din nettbutikk og dine produkter.  

Er du interessert i å vite mer?

Ta kontakt med oss på tlf.: 70 33 21 90, eller skriv til oss via vårt kontaktskjema under.