Meny

Søk - nettbutikkens viktigste funksjon

"Velkommen - hva kan jeg hjelpe deg med?" hører du ofte når du kommer inn i en butikk. Det er ekspeditøren som tar imot deg og står klar til å hjelpe. For kunder som har kommet til butikken og vet nøyaktig hva de skal ha, er dette det viktigste møte akkurat da. Rask og riktig hjelp når de trenger det, gir fornøyde kunder som kommer igjen.

Så hvordan kan netthandelseiere imitere den fysiske selgeren i sin nettbutikk?

Netthandelsbransjen er i stor vekst, dette skyldes selvsagt flere ting, men at tiden har blitt mer verdifull for enkeltmennesket er ikke en ukjent faktor. Dette betyr at for mange har nettbutikken erstattet den fysiske butikken på hjørnet. Det er snart ingen begrensning på hva vi kan klikke hjem fra nett, og til og med få satt på døra bare timer senere.

Dette er en utvikling netthandelsbransjen må være med på. De må utvikle seg slik at det spiller i takt med brukervanene og kundenes behov. Å sammenligne nettbutikken med en fysisk butikk er derfor en god start.

Mange kunder er også helt bevisst når de entrer en nettbutikk, de vet ofte hva de skal ha. Disse kundene ville oppsøkt betjeningen i en fysisk butikk og spurt om hjelp, fremfor å gå i hyllene å lete. I nettbutikken er dette kunder som forventer å kunne søke direkte etter et spesifikt produkt. De forventer å få gode og relevante treff på søkene, som gjør at de kan klikke varene rett i handlekurven. De er også på et sted i kjøpsprosessen som oftere fører til kjøp enn de kundene som sier "nei takk, jeg bare titter."

Smarte søk gir økt konvertering

En søkefunksjon i dagens nettbutikker må derfor være intelligent, den må kunne begynne å vise produkter straks kunden har skrevet inn få tegn. I tillegg må den kunne vise artikler, sider og kategorier som den tenker at kunden vil se. Hvis man har et søk som gir kunden en følelse av å finne det den leter etter raskt, vil også konverteringen øke betraktelig.

Som nettbutikkeier må man være bevisst på dette, og legge til rette for at kundene skal finne frem til de produkter og tjenester dere leverer. Dette er den viktigste servicen man kan yte kundene sine i en nettbutikk, nettopp fordi dette steget i salgsprosessen er så viktig for konverteringen. Kundene deres har ofte ikke tid til å lete gjennom et stort produktsortiment i jakten på det de trenger. De vil kun lete etter søkefeltet.

Vårt viktigste råd; la søkefeltet være godt synlig, både på mobil og desktop, og sørg for at det er så smart at kundene finner alt de ønsker i et søk.

Vi har nettopp lansert vårt største og smarteste søk noensinne, og dersom du ønsker å yte enda bedre service til dine kunder - ikke nøl med å spør oss om råd.
Send oss en mail på salg@unimicroweb.no og vi tar kontakt med deg.

 

Relaterte artikler

Smidig og automatisert regnskap med Shopify og DNB Regnskap

Smidig og automatisert regnskap med Shopify og DNB Regnskap

Driver du en nettbutikk på Shopify-plattformen, og vil gjøre regnskapsprosessen smidigere og mer automatisert? Da er du på rett sted! Velkomm...

Forbrukertilsynets føringer om prismerking

Forbrukertilsynets føringer om prismerking

Flere store nettbutikkaktører har måtte betale større summer i gebyr, på grunn av villedende markedsføring i forbindelse med Bl...

Ønsker du nye og flere kunder?

Ønsker du nye og flere kunder?

Selvfølgelig gjør du det!
Her kommer noen råd du kan ta med deg inn i arbeidet med din nettbutikk.

Vurderer du Lipscore?

Vurderer du Lipscore?

Lipscore er et effektivt verktøy for å samle inn autentiske tilbakemeldinger fra kundene dine om både produkter og handleopplevelse. Ved å...

Unimicro Nettbutikk har nå integrasjon mot Mailchimp

Unimicro Nettbutikk har nå integrasjon mot Mailchimp

Vi har lansert en integrasjon mot Mailchimp, som er en av verdens største markedsplattformer for nyhetsbrev.

Endelig kan vi presentere en standardisert netthandelsløsning for deg!

Endelig kan vi presentere en standardisert netthandelsløsning for deg!

Vi har tatt en prat med Silje Skotvoll og Per Ove Brandsæter rundt arbeidet med standardiseringen av Unimicro Nettbutikk.

Guide til optimale søkeord

Guide til optimale søkeord

Her har vi samlet noen veldig enkle tips til hvordan du kan finne gode søkeord det er lurt å vektlegge i innholdet på nettstedet ditt.

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vi har gleden av å introdusere ny funksjonalitet for de som ønsker å få flere nyhetsbrevfølgere. Hvis du har nyhetsbrevmodul i k...

Slik jobber vi

Slik jobber vi

Unimicro Nettbutikk har profesjonelle designere, digitale rådgivere, prosjektledere og utviklere som alle elsker å levere løsninger som gir e...