Meny

Google Universal Analytics vil slutte å samle data!

Vi har tilbudt Google Analytics inkludert i månedsprisen for alle våre kunder frem til dagsdato. Mange bruker dette verktøyet strategisk for å se på progresjon og effekt av markedsføring.

Vi mener at det er lurt fordi man her kan se på trender og sammenligne fra år til år eller periode til periode. Det gir en veldig rask oversikt over status og mulige forbedringspunkt uten noe særlig ekstra oppsett. Samtidig så ser vi også at de kundene som implementerer Enhanched e-Commerce får enda bedre utbytte. Årsaken er at man da får sporet mer av hva brukeren faktisk gjør på siden og det kan gjøre det enklere å se på forbedringspunkt for å ivareta den trafikken man allerede har.

I listen under ser man eksempelvis at det er relaterte varer og utvalgte varer som blir vist mest i nettbutikken. Altså de produktene som ligger her har mest display – kan vi gjøre tiltak for at de skal bli mer relevant for brukeren er et naturlig spørsmål å stille seg. Vi tar med dette eksemplet for å illustrere hvordan kunder eksempelvis har benyttet det til strategiske beslutninger i sin nettbutikksatsing.

UA.newletter.png

Google annonserte 16. mars i år at sluttdatoen for Google Analytics blir 01.07.2023. Siden den tid har vi deltatt både på webinarer og gjort undersøkelser for å kunne ha et alternativ så raskt som mulig for våre kunder. Det finnes flere alternativer, men de fleste alternativene har også en kostnad. I tillegg er det slik at det i hovedsak er to typer løsninger – noen fokuserer mest på antall sidevisninger, mens andre fokuserer mer på hendelser/bruk. Google sin nye løsning kalt GA4 vil fortsatt være gratis og tilhører den typen løsninger som fokuserer på hendelser/bruk, mot dagens Universal Analytics som fokuserer på sidevisninger for å si det litt forenklet.

Du vil per i dag ikke få like mye ut av «boksen» ved å benytte GA4 i forhold til dagens Analytics, men for de fleste kunders bruk vil det være tilstrekkelig. Basert på det vi ser av trafikk, betydningen betalt annonsering fra google har, så kommer det til å bli den løsningen vi implementerer for våre kunder videre. Det vil bety at enkelte kunder vil ønske litt mer bistand i oppsett i GA4 – dette har vi derimot god tid til. Spørsmålet er om vi har fortsatt like god tid til å starte å samle data dit?

Det vil ikke være mulig å overføre data fra gammel Analytics til den nye GA4. Vi ser at mange kunder sammenligner data fra år til år. Så om man skal ha denne muligheten fra 01.07.2023 så vil det være en fordel å få satt opp dette før denne datoen. De som ønsker å få gjort dette før utgangen av juni tar kontakt med oss på salg@unimicroweb.no, så vil vi bistå med dette. Det tar ca. to timer pr kunde.

 

Relaterte artikler

Smidig og automatisert regnskap med Shopify og DNB Regnskap

Smidig og automatisert regnskap med Shopify og DNB Regnskap

Driver du en nettbutikk på Shopify-plattformen, og vil gjøre regnskapsprosessen smidigere og mer automatisert? Da er du på rett sted! Velkomm...

Forbrukertilsynets føringer om prismerking

Forbrukertilsynets føringer om prismerking

Flere store nettbutikkaktører har måtte betale større summer i gebyr, på grunn av villedende markedsføring i forbindelse med Bl...

Ønsker du nye og flere kunder?

Ønsker du nye og flere kunder?

Selvfølgelig gjør du det!
Her kommer noen råd du kan ta med deg inn i arbeidet med din nettbutikk.

Vurderer du Lipscore?

Vurderer du Lipscore?

Lipscore er et effektivt verktøy for å samle inn autentiske tilbakemeldinger fra kundene dine om både produkter og handleopplevelse. Ved å...

Unimicro Nettbutikk har nå integrasjon mot Mailchimp

Unimicro Nettbutikk har nå integrasjon mot Mailchimp

Vi har lansert en integrasjon mot Mailchimp, som er en av verdens største markedsplattformer for nyhetsbrev.

Endelig kan vi presentere en standardisert netthandelsløsning for deg!

Endelig kan vi presentere en standardisert netthandelsløsning for deg!

Vi har tatt en prat med Silje Skotvoll og Per Ove Brandsæter rundt arbeidet med standardiseringen av Unimicro Nettbutikk.

Guide til optimale søkeord

Guide til optimale søkeord

Her har vi samlet noen veldig enkle tips til hvordan du kan finne gode søkeord det er lurt å vektlegge i innholdet på nettstedet ditt.

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vil du få flere nyhetsbrevfølgere?

Vi har gleden av å introdusere ny funksjonalitet for de som ønsker å få flere nyhetsbrevfølgere. Hvis du har nyhetsbrevmodul i k...

Slik jobber vi

Slik jobber vi

Unimicro Nettbutikk har profesjonelle designere, digitale rådgivere, prosjektledere og utviklere som alle elsker å levere løsninger som gir e...